Carlsberg som altruistisk og ansvarsfuld?

Bureaubiz bragte i dag et interview med Carlsbergs globale marketingchef Rasmus Bendtsen, hvor han ikke har meget til overs for de øvrige kæmpe bryggerikoncerner og til gengæld roser mikrobryggerierne.

Fra hans synspunkt har mikrobryggerierne genskabt fokus på øllets historie og ikke, hvad det i markedsfæringsmæssig forstand skal betyde, at du drikker en bestemt øl.

Og det kan han bestemt også have ret i. Men selv om mikrobryggerierne er i mindre skala, så arbejder de bevidst eller ubevidst også meget med at skabe image. Det er ikke kun at drikke en lækker, innovativ frugt-IPA, men det er også at drikke netop en Amager, Mikkeller, 3 Floyds eller en Omnipollo.

Han fremhæver i sine svar, at Carlsbergs cyklende Mads Mikkelsen-reklame er antitesen til de øvrige gigantbryggeriers motorsport-sponsorater. Og ja, Carlsbergs kampagne adskiller sig da også i tempo og stil, men handler stadigvæk udelukkende om positionering for at tjene penge. I min optik virker de heller ikke, som om de taler særligt meget om øllen.

Og så kan jeg ikke undgå at tænke, at en del simpelthen ikke stoler på reklamen efter at de forfærdelige Somersby reklamer har tegnet et rosenrødt billede af originalitet og tradition i samme omgang.

Til gengæld lyder det super interessant med vinklen om at lave grundforskning indenfor brygning og omfavnelsen af, at (mikrobryg)branchen længe har vundet hævd på at være yderst venskabelig og med kort afstand til inspiration og hjælp.

Det håber jeg virkelig, at branchen får meget mere indblik i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *