Skånsom træning: Hold dig frisk på den skånsomme måde

Skånsom træning: Hold dig frisk på den skånsomme måde

De siger jo, at vi alle sammen har brug for mindst 30 minutters bevægelse om dagen. Og nok især hvis man er glad for øl, som vi jo er her på siden. Derfor er der også mange, der taler for at motionere.

Der er næsten ingen grænser for, hvor mange forskellige former for motion, du kan vælge at kaste dig over. Desværre er det bare ikke alle, der har lige nemt ved at gøre det. For det er jo et problem, når man af den ene eller den anden grund ikke kan holde til at motionere ligesom så mange andre. For det bliver jo ikke mindre vigtigt at bevæge sig af den grund. Men her er en guide til dig, så du også kan holde dig i gang – Bare på en skånsom måde.

Vælg en mild motionsform

Selvom du måske ikke lige kan hoppe på en spinningcykel eller tage ud på en løbetur, så betyder det ikke, at der ikke kan findes motionsformer, der passer til dig. For det er nemlig muligt at motionere på mildere og mere skånsomme måder end de mest populære.

Det kan være vigtigt at se på, hvad der gavner dig. Derudover kan det også være en god idé at snakke med din læge om det, inden du påbegynder en ny form for motion, hvis du har nogle underliggende problemer eller udfordringer.

Nogle mennesker kan måske bevæge sig i kortere perioder. I så fald har du måske mulighed for at motionere i intervaller.

Andre mennesker kan måske klare at bevæge sig i længere tid ad gangen, bare det er mindre fysisk anstrengende. I så fald handler det om at gøre det mindst muligt belastende.

Derudover findes der også flere redskaber og maskiner, som kan hjælpe dig. Der findes endda redskaber, der er specielt tilegnede folk som dig, der har behov for at motionere på en skånsom måde.

Prøv en sofacykel

Du kan blandt andet vælge at få dig en sofacykel. Så kan du nemlig motionere derhjemme, på en måde der ikke slider for meget på din krop.

Der findes forskellige former for sofacykler. Således er der blandt andet mulighed for at få en model, som kun har pedaler. Den kan du placere ved en stol eller en sofa, så du kan bevæge benene samtidig med, at du sidder ned.

Udover denne model så er det også muligt at få større modeller. Disse har et indbygget sæde. Men modsat andre motionscykler så sidder du mere tilbagelænet på sådan en sofacykel. På den måde kan det altså virke mindre slidsomt.

Endelig findes der faktisk også sofacykler, som du kan tage med ud i det fri. På den måde kan du også komme ud at nyde naturen samtidig med, at du bevæger dig.

Sørg for at gøre det på en sikker måde

Skånsom motion vil ofte være tiltænkt dem, der har nogle underliggende problemer eller andet, som gør det svært at motionere på andre måder. Hvis dette også er tilfældet for dig, så er det naturligvis vigtigt, at du gør tingene rigtigt.

Du skal sørge for, at du bruger kroppen rigtigt. Det kan for eksempel være vigtigt med den rigtige kropsholdning, mens du træner.

Til en start kan det være en god idé at snakke med din læge, en fysioterapeut eller en personlig træner om det, du skal lave. Derudover vil det være en stor fordel, hvis de har forstand på genoptræning eller andre former for skånsom træning.

Når du dyrker motion, så er det nemlig vigtigt, at du gør det med henblik på, hvad din krop har behov for. Derfor er det ikke sikkert, at du kan gå ud fra, hvordan alle andre gør tingene. Du er nødt til at tage højde for din krops unikke behov.

Prøv skånsom holdtræning

Der findes også flere former for holdtræning, der er lavet til at være skånsomme. Derfor kunne dette også være en mulighed. På den måde har du nemlig en instruktør, der kan sikre, at du gør tingene på en hensigtsmæssig måde.

Igen er det dog vigtigt at tage højde for, hvad din krop har brug for.

Det er dog meget almindeligt med holdtræning for eksempelvis gravide. Når du er gravid, så vil du eksempelvis være nødt til at tænke på, hvordan du motionerer hensigtsmæssigt. Men netop det at motionere vil ofte være en stor glæde og hjælp for gravide.

Derudover findes der også flere seniorhold i træningscentre rundtomkring i landet. Også dette kan være en mulighed. Det er bestemt ikke alle, der har en aldersbegrænsning. Derfor behøver du heller ikke nødvendigvis at være oppe i alderen for at drage nytte af det. Men det vil ikke være helt så fysisk krævende som mange andre former for holdtræning.

Lyt til din krop

Når det kommer til skånsom træning, så er det naturligvis også vigtigt, at du lytter til din krop. Ofte vil du nemlig kunne mærke på din krop, hvornår du gør noget forkert, eller hvornår du har gjort for meget.

Hvis du i forvejen lider af noget, så oplever du måske allerede smerter. Derfor er det ikke altid let at finde ud af, hvad der forårsager smerter og ømhed. Men det er alligevel vigtigt at stoppe op og mærke efter, når du opdager det.

Kan du ikke helt afgøre, om noget forvolder dig smerter og ømhed på en uhensigtsmæssig måde, så er det bedst at være lidt forsigtig. Så er du på den sikre side. Og så kan du altid opsøge eksempelvis en fysioterapeuts mening om det, hvis du er i tvivl.